Parní stroje
Zahradní železnice
    stavba tratě
    stavba mostu
    ruční drezína
    sněžný pluh
    sněhová fréza
    lokomotiva Shay
    lokomotiva Climax
    šalina č.10
    lokomotiva Moravia
Železnice 5"
Železnice 7"
Parní modely
Dílna a nářadí
Foto, video
Linky
Kontakt

Steam engines
Garden railroad
    railroad building
    bridge building
    handcar
    snow plouhg
    snow blower
    locomotive Shay
    locomotive Climax
    tramway No.10
    locomotive Moravia
5" railroad
7" railroad
Steam models
Shop and tools
Photo, video
Links
Contact



napsáno v Arachnopilii
writen in Arachnopilia



optimalizováno pro Mozilla
optimized for Mozilla


Od května 2005 jste
You are visitor no

návštěvníkem.
since May 2005

Sněhová fréza
měřítko 1

Snow blower
gauge one

Švýcarská RhB vlastní funkční sněhovou frézu s parním pohonem s označením Xrot 9213. Byla vyrobena v roce 1910 a renovonána v roce 1956. Parou je poháněna fréza i pojezd konstrukce 0-6-6-0.

Swis RhB railroad company has steam powered snow blower Xrot 9213. It was build in 1910 year and repaired in 1956 year. Steam powered are blower and 0-6-6-0 trucks.

Součástí frézy je i malý tendr. Aby těch 64 tun rozjel do sněhu, musel topič vyhnat kotel na 35 atmosfér.

Part of snow blower is smal tender too. The fireman worked very hard to make 500 PSI operation pressure.

Na tomto obrázku je dobře vidět konstrukce kotle i všech tří parních strojů.

On this picture is goot to see the construction of the boiler and all three steam engines.

Čelní oboustranná fréza má impozantní velikost. Šíře záběru se nastavuje sklopnými deskami. Se sklopenými deskami fréza víceméně nezasahuje do průjezdného profilu.

The reversible blower is very big. The width of trail is adjusted by foldaway plates. With folded plates is snow blower in the clearance.

Při stavbě modelu v měřítku 1 jsem kladl důraz na funkci a poněkud pominul modelovost. Takže takhle teda model určítě vypadat nebude .

I prefer good functionality of my model (gauge 1), not face fidelity. So model won't be look as on picture .

Hlavní části konstrukce jsou z mosazného plechu 0.5 a 1mm. V místech ohybu je vhodné plech naříznout. Ohyb je pak ostrý a čistý i při ohýbání kleštěmi.

Main parts are made from brass sheet 0.5 and 1mm thickness. I notch of sheet at bendind line. So bended part looks sharp and clear.

Rýhovací nástroj je vybroušen z obyčejné pilky na železo.

Cutting tool is made from metal saw strip.

Sestavování rotační části frézy.

Rotary part of blower making.

Stříbrem spájený rotor frézy. Následuje osoustružení zadní části a nakonec osoustružení hlavice na ose.

The rotor of blower is silver soldered. Turn backplate at next. Turn head of axle at last.

Rotor a válcová část statoru frézy.

The rotor and cylinder part of blower stator.

Fréza má dost složitý tvar. Válec přechází v kvádr. Přechodová část je hotová šílenost.

Blower is a very complicated shape. The cylinder proceed to block. Blending part is crazzy.

Hotová fréza.

Finished blower.

Nabarvené díly. Použitý motor je obyčejný Speed 500 Eco. Vzadu jsou vidět rozpracované podvozky.

Painted parts. Used motor is usual Speed 500 Eco. Partialy build bogies are to see behind blower.

Testovací sestava - fréza je připevněná na obyčejný vagónový podvozek.

The test arrangement - blower is adjusted on the standard car boogie.

Testování frézovací hlavy. Pohon obstarala BR78 od Märklinu. Funkce předčila očekávání. Sníh lítal z kolejí jedna báseň. Na druhé koleji je odstavený sněžný pluh.

Test of blower. It move by BR78 locomotive from Märklin production. Blower worked very good. The snow splendid flew from rails. The snow plough is parked on second track.

Fréza zvládla nejen prašan, ale i starší tvrdý sníh. Jediný problém byl s prokluzováním lokomotivy, která nedokázala frézu natlačit do zmrzlého sněhu.

Snow blower worked very good on powder snow and old hard snow too. Only one problem was with locomotive wheel spinning.

Průběh zkoušky je docela slušně zachycen v krátkém videu na stránce s filmy.

The test history course/procedure is recorded in movie on video page.

 

Stavba a testováni frézovací hlavice.
 

Blower building and tests.

Nabarvené konstrukční díly frézy před sestavením. Nakonec jsem pro pohon použil místo NiMH dva LiPol paky, celkem 11.5V/4Ah.

Painted construction parts before get together. I use two LiPol pack (11.5V/2Ah) for propulsion at last instead NiMH batery on picture.

Bruska kolejí před namontováním do tendru. Používá brousící kotoučky (Dremel aj.) z diamantové gumy. Bruska se zvedá servem. Stavěcí šroub slouží k nastavení falešných okolků, které slouží k nadzvednutí na srdcovce výhybky.

This is rail grinder machine before mount on inside of the tender. The diamond-rubber roundels are used (Dremel). The grinder goes up and down by servo. Set-screw sets false flange. Flange lifts up the gringer on switches.


Brousící zařízení vestavěné v tendru.

.

Sestavená funkční fréza s brousícím tendrem. Chybí už jen vizážistická úprava - kapotáž. Ta je z polystyrénu a je nasazovací shora.

Finished blower with gringing tender without the hood/bonnet. The hood/bonner is made from styren and it is mounted from top.

Výroba hlavní skříně. Jak je vidět, nebylo to úplně jednoduché.

Main body making. As is good to see, it was not vere easy.

Dokončená fréza při křtu sněhem.

Snow testing of finished blower.

V reálu by to byla dost nebezpečná pozice pro fotografa.

This position is wery dangerous for photographer. In real of course.

Tak, a do práce.

Go to work, baby.

I když byl sníh hodně mokrý, jde to.

It worked even if snow was very wet.

Už to lítá.

Snow fly away.

 

Hotový model v akci.
 

Finished engine in the action.



Zkouška byla na poslední chvíli. Druhý den sníh roztál.

The test was at last-minute. The snow melted next day.