Parní stroje
Zahradní železnice
Železnice 5"
Železnice 7"
Parní modely
Dílna a nářadí
    pro soustruh 1
    pro soustruh 2
    pro frézu
    ohýbačka
    zakružovačka
    důlkovač
    ozubená kola
    ostření fréz
    modelářská chemie
    odlévání mosazi
    svářečka O2+H2
Foto, video
Linky
Kontakt

Steam engines
Garden railroad
5" railroad
7" railroad
Steam models
Shop and tools
    lathe tools 1
    lathe tools 2
    mill tools
    bending machine
    slip roll
    rivet tool
    cog wheels
    mill sharpening
    model chemistry
    brass casting
    welder O2+H2
Photo, video
Links
Contact



napsáno v Arachnopilii
writen in Arachnopilia



optimalizováno pro Mozilla
optimized for Mozilla


Od května 2005 jste
You are visitor no

návštěvníkem.
since May 2005

Povrchová úprava

Surface finish

Udělat pohledný a odolný nástřik je problém. Obzvlášť na mosazi a mědi nic pořádně nedrží. Zkoušel jsem různé Hammerity a podobné televizní trháky, ale jsou to dreky. Jako nejlepší se mi osvědčila následující kombinace - jako první základovka na plasty (bezbarvá vodička), pak šedý (ne červený) antikorozní nášplich a matná černá. Používám Dupli-Color, sérii Cars. Pozor, nezaměnit s řadami akrylových sajrajtů (spray úplně vpravo), které nekryjí, nedrží a jsou měkké.


It is very difficult to make a good-looking and resistant coat of paint. Paint doesn't stick on brass and copper especially well. I tested Hammerit and other TV stars, but these aren't good. The next combination good in my experience : the primary-color for plastics (colourless liquid), next coat is gray (not red) anticorro primary-color and matte black for the last. I use Dupli-Color sprays, Car series. Don't confuse it with acrylic spray. Acryl doesn't cover, doesn't stick and is soft.


Kolega Polák mně nasměroval na firmu AutoFit, která prodává autolaky. Tak jsem tam vyrazil a když jsem pánovi v prodejně vysvětlil požadavky (lokomotiva = pára, teplota, olej, petrolej, namáhání, nárazy), doporučil mi polyuretanový lak Selemix. Ochotně vysvětlil, namíchal, zabalil, prostě paráda. Jen ta cena, šest stovek za kilovku barvy, ředidlo, tužidlo a plnidlo mi přišlo dost. Ale stálo to za to! Zkušební vzorky ukázaly několikanásobně větší odolnost, než nitrolaky v předchozím odstavci. Rovněž dobře drží na železe, mosazi i na mědi. Našplíchnuté měděné trubky lze dokonce mírně ohnout bez poškození. Kilovka mi vystačila na celou metrovou 150kg těžkou lokomotivu. Jedná se o Selemic Direct : lak GL70 č.7-536 + černé plnidlo, tužidlo 9-070 a ředidlo 1-480. Míchá se v poměru 4-1-1 a je nutno zpracovat do 20 minut. Zaschne za 2 hodiny, vytvrdne za 12 hodin. Vydrží tak 130°, při 160 už měkne a kouří. Pro tepelně exponované části (kotel, topeniště, dymnice, komín) používám žáruvzdornou 650°C černou ve spreji (musí se vypalovat při 160°C). Stavba oné lokomotivy je zde.


My colleaugue Polák tell me about AutoFit company, which selling good paint. I told guy in the shop all requests (loco = steam, temperature, oil, parafin, tension, impacts) and he recomend me polyuretan lacker Selemix. He was very willing, informed me, mixed paint, simply splendit. Only this price - $35 for one kilo of paint with thinner and hardener. But paint is very good, realy! The tested samples had many times better robustness then nitro paint which I described in previous text. The Selemix good stable in steel, copper and messig. Painted copper tube is possible to bend without damage of paint. One kilo of paint was enought to one meter long and 300 lbs weight loco. It is Selemix Direct : lacker GL70 No7-536 + black filler, hardener 9-070 and thinner 1-480. It is mixing in proportion 4 to 1 to 1. The mixture is necessary to use up to 20 minutes. It get dry in 2 hours and hardened in 12 hours. Max temperature is 260°F, it get soft and start smoke in 320°F. For hihg temperature patrs I use heat resistant 1200°F paint. The building of my loco is here.


Chemické černění mosazi

Chemical blackening of brass

V prodejně GM electronic jsem koupil přípravek pro černění mosazi. Je jen na mosaz (mědi ani železa se netkne), funguje dobře i když načerněná plocha není úplně jednolitá.


I bought the preparation for blackening of brass in GM electronic shop (Czech only). It works with brass though, not with copper or steel. The black surface isn't fully uniform.


Černění probíhá při teplotě 90 stupňů. Použil jsem keramickou misku (na pečení), plotýnkový vařič, regulátor výkonu (mimo obrázek) a teploměr (taiwanský měrák s čidlem). V návodu píšou, že se uvolňuje amoniak. Zkoušel jsem černit doma pod odsávačem par, ale nedoporučuju. Ten smrad se pak nedal vyvětrat ! Další pokusy dělám už jen pod širým nebem.


Brass is blackened at 190 degrees Fahrenheit. I used a ceramic dish for baking, an electric hot plate, a power regulator (isn't in the picture) and a thermometer (Taiwanese measuring device). It produces a very bad smell while it's working. Don't use it inside your home. I have worked outdoors since my first try .


Černěné plochy přestříknu už jen černým matným vrchním nitro a dostanu parádní saténový povrch. Tato kombinace je kupodivu odolnější než předešlá (2x základ + vrchní) a to jak proti otěru tak proti poškrábání.


I paint blackened surface with matte black spray only and that's all. This surface is more robust than previous (2x the primary-color and matte black) for a surprise.